Onnea miehet! Tänään on Kansainvälinen Miestenpäivä. Sen
tarkoituksena on lisätä tietoisuutta miesten hyvinvoinnista ja miesten roolimalleista
yhteiskunnassa.
Suomessa on puhuttu viime aikoina poikien ja miesten
asemasta yhteiskunnassa. Tänään julkaistiin tutkimus,
jossa todettiin, että pojille tehdään huomattavasti tyttöjä useammin päätös
koulussa tarvittavasta tuesta. Tilaston koonnut Vertikal Oy:n tutkija kommentoi
tulosta sanomalla, että poikien suurelle osuudelle tuen saajissa ei ole mitään
selkeää selitystä, mitkään taustamuuttujat eivät selitä sitä. Siihen ei liity
esim. suhteessa suurempi maahanmuuttajataustaisten osuus. Poikien suuri osuus
tietyssä kunnassa ei korreloi minkään asian kanssa. Vaikuttaa siltä, että
selittävänä tekijänä on lähinnä kunnan koulujen kulttuuri. Kun tehostetun
ja erityisen tuen päätökset eivät perustu mihinkään selkeään kriteeristöön, pojat
voivat joutua tehostetun tuen piiriin pojille tyypillisen käyttäytymisen
perusteella, eivätkä välttämättä todellisten oppimisvaikeuksien takia. Tutkija
kysyykin onko niin, että pojille tyypillistä käyttäytymistä suvaitaan kouluissa
huonosti? Näyttää siltä, että kouluihin on luotu järjestelmä, jossa pojat
näyttäytyvät epäonnistujina: ”Pojat leimataan ongelmaksi”.
Helsingin yliopiston tutkija Harry Lunabba kritisoi
nykyistä koulua sukupuolisokeudesta. Nykyinen koulutusjärjestelmä ei ole
sukupuolisensitiivinen eikä huomioi riittävästi erilaisia taustatekijöitä,
jotka voivat vaikuttaa koulumenestykseen. Pojat nähdään pikemminkin ongelmana
kuin voimavarana. Poikien erityislaatuisuutta ja pojille ominaista
käyttäytymistä ei ymmärretä eikä osata. Seurauksena on, että pojat eriytetään
erityisluokkiin ja heille annetaan opetuksen tukea, vaikka heillä ei olisikaan
oppimisvaikeuksia. ”Poikien kiinnostuksen kohteet nähdään usein negatiivisessa
valossa. Kun pojat tykkäävät pelata tietokonepelejä ja olla koneella,
kauhistellaan ruutuaikaa. Samaan aikaan tyttöjen kohdalla mietitään, miten
heidät saisi innostumaan koodauksesta.”
Pojista puhuttaessa korostetaan edelleen usein
etuoikeutettua maskuliinisuutta ja samalla unohdetaan, että pojat ovat myös
haavoittuvia. ”Mietin sitä, että missä nämä koulujen tukitoimia saavat pojat
kokevat onnistumisen tunteita? Ehkä jossain koulun ulkopuolella.”
Pojat saavuttavat koulukypsyyden tyypillisesti tyttöjä
myöhemmin. Esimerkiksi vielä yläasteella itseohjautuvuus voi olla monelle
pojalle hankalaa, eli he hyötyisivät aikuislähtöisemmästä opetuksesta.
Muutenkin Lunabban tutkimuksissa todettiin, että pojat pitävät enemmän aikuismaisesta
lähestymisestä ja kurinpidosta, ei ”lässytyksestä”.
Poikia kohtaan sokeassa koulumaailmassa poikien suoritukset jäävät heikommiksi kuin tyttöjen. Se näkyy lukioon päässeiden osuuksissa ja korostuu vielä korkeakoulujen oppilasvalinnoissa. Naisistuminen on selkeä trendi koulutettujen keskuudessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti